Knowledge and nonsense transfer

Omdat stage meer moet zijn dan enkel ‘gratis ergens de koffie gaan zetten elke dag’, wil ik naast de praktijkkennis die ik opneem door mijn werk bij Talking Heads, ook relevante kennis kunnen opdoen over de sector. Ik ben dan ook actief op zoek gegaan naar nieuwe kennis van sociale media.

Sociale media waren voorheen al wel mijn ‘cup of tea’, maar echt actief trends opvolgen deed ik nog niet zo systematisch. Ik volgde wel al een paar blogs (onder meer Mashable en belgiancowboys) en kon hier en daar wel wat meepikken van artikels gepubliceerd door mensen die ik volg via Twitter, maar zeer gericht mijn kennis bijschaven deed ik niet.

Een tijdje geleden stuurde ik mijn collega’s bij Talking Heads een mailtje met de vraag of ze mij wat interessante blogs rond sociale media wouden aanraden. Ik kreeg heel wat input en ging daarnaast zelf nog wat op zoek naar kennisbronnen die voor mij relevant kunnen zijn (ook binnen het kader van mijn studie, Bedrijfscommunicatie).

Omdat ik zo’n fan ben van lijstjes, besloot ik kort de blogs die ik nu volg even te recenseren voor deze stageblog. Topics van de blogs die ik hier bespreek variëren tussen sociale media, Marketing, IT, innovatie en algemene communicatie. Daarbij geef ik ook een beoordeling van 1* tot en met 5*, om zo aan te geven hoe waardevol of relevant ik de blog vind als kennisbron.

In alfabetische volgorde:

  • About Foursquarehttp://aboutfoursquare.com/

    Bevat nieuwe updates voor het geo-location social media platform Foursquare. Op zich niets bijzonder, maar wel handig als je het platform zelf niet gebruikt (zoals ik) en wat op de hoogte wil zijn van wat er nieuw is.

    Mich’s rating : *

  • AllFacebookhttp://allfacebook.com/

    Blog vol praktische tips en weetjes rond de sociale media site Facebook. Kan soms handig zijn om mee te zijn met de allernieuwste trends en ontwikkelingen op Facebook.

    Mich’s rating : **

  • Baekdalhttp://www.baekdal.com/

    Online magazine met interessante demonstraties en tips over hoe je sociale media kan inzetten. Ook regelmatig trendanalyses of social media predictions. Uitgebreidere rapporten of artikels zijn vaak wel betalend of enkel toegankelijk voor abonnees en dus niet meteen aan mij besteed op dit moment :)

    Mich’s rating : ***

  • Barnraisershttp://barnraisersllc.com/

    Een blog gevuld met best practices en professionele tips om sociale media beter te gebruiken, meestal gestaafd aan visuele infographics en statistieken. Zeer handig voor elk bedrijf dat sociale media actief wil inzetten.

    Mich’s rating : ****

  • belgiancowboyshttp://www.belgiancowboys.be/

    Bekende Belgische trendblog (derivaat van Dutchcowboys) over reclame en interactieve marketing. Interessante analyses van bestaande campagnes aangevuld met artikels bomvol strategische tips. Belgiancowboys heeft redelijk wat bloggers uit verschillende sectoren die inhoud bijdragen, maar slechts enkelen zijn echt actief.

    Mich’s rating : ****

  • B.V.L.G.http://bvlg.blogspot.be/

    Persoonlijke sociale media blog die naast analyses van nieuwe trends ook regelmatig cijfers van social media gebruik in België op lijst. Zeker handig als je recente statistieken nodig hebt. Bevat soms ook irrelevante of persoonlijke blogposts.

    Mich’s rating : ***

  • Frank.lyhttp://www.frank-ly.nl/

    Nederlandse blog over voornamelijk online communicatie, met accenten in design, development en sociale media. Bevat vooral veel korte maar krachtige blogposts met creatieve ideeën en originele case studies over reclame en innovatie. Ook visueel scoort de blog overigens zeer goed.

    Mich’s rating: ****

  • Frankwatchinghttp://www.frankwatching.com/

    Een actief platform waarop een 400-tal mensen uit het vak artikels delen over onder meer marketing, mobiel communicatie, user experience en nieuwe media. De blog staat vooral ook vol handige praktische platformtips die zeer bruikbaar zijn.

    Mich’s rating : ****

  • Hypedhttp://www.hyped.nl

    Nederlandse blog met als focus vooral innovaties op vlak internetmarketing en sociale media. Soms wat beperkt qua inhoud maar hier en daar interessant artikel.

    Mich’s rating : ***

  • Infostheticshttp://infosthetics.com/

    Infographics zijn dertien in een dozijn. Tegenwoordig worden ze eigenlijk voor alles en nog wat ingezet. Infosthetics scheidt echter nog het kaf van het koren en biedt enkel infographics aan die effectief een informatieve bijdrage leveren. Kan handig zijn als inspiratiebron om zelf gegevens creatief voor te stellen, of gewoon om wat ‘fun facts’ te weten te komen.

    Mich’s rating : *** 

  • Kottkehttp://kottke.org/

    Algemene trendblog met de focus voornamelijk op Web 2.0 en content shares van YouTube. Bevat af en toe relevante artikelen over het vakgebied, maar zijn meestal gewoon leuke weetjes of filmpjes

    Mich’s rating : **

  • Marketingfactshttp://www.marketingfacts.nl/

    Platform voor interactieve marketing met blogberichten, onderzoek en lijstjes met social media facts. Zeer uitgebreide website met hier en daar een interessant (en makkelijk deelbaar) artikel. Vaak goede statistieken die je mee kan nemen in een onderzoek.

    Mich’s rating : ****

  • Marketoonisthttp://tomfishburne.com/

    Marketingtrends en -begrippen toegelicht aan de hand van cartoons. Bevat naast een humoristische weergave van Marketingbeleid binnen bedrijven ook bijzonder interessante artikels rond ‘Content Marketing’. Verder wordt de maker van de blog, Tom Fishburne, vaak ingehuurd om cartoon marketing campagnes te ontwikkelen. Origineel!

    Mich’s rating : ****

  • Mashablehttp://mashable.com/

    De moeder van alle social media en technology blogs. Mashable wordt bijna om het uur geupdate met nieuwe innovaties, insider nieuwsfeiten van developers, tips voor social en mobile gebruikers, etc.. Als kers op de taart wordt dit geheel nog eens aangevuld met enkele geeky infographics, zinloze feitjes en zotte YouTube videos. Kortom: een bijzonder entertainende bron van informatie.

    Mich’s rating : *****

  • Molbloghttp://www.molblog.nl/

    Blog over online marketing in het algemeen. Bevat onder meer artikels over sociale media, co-creatie, merkenbeleid, Search Engine Marketing en e-business. Vaak ligt de focus in de blogposts op een case of een bestaande campagne die dan uitvoerig besproken wordt.

    Mich’s rating: ***

  • Quero Media Zoekmachine Marketing Bloghttp://www.zoekmachine-marketing-blog.com/

    Beschrijft vooral innovaties op gebied van Search Engine Optimalisation en Search Engine Advertising (zoals Google Adwords en Analytics). Ook enkele interessante artikels rond sociale media.

    Mich’s rating : ***

  • Rands in Responsehttp://www.randsinrepose.com/

    Technology-blog van een full-time engineering manager tewerkgesteld in Silicon Valley. Durft kritisch te zijn en schreef onder meer handboeken als: ‘Being Geek‘ en ‘Managing Humans: Biting and Humorous Tales of a Software Engineering Manager’. Interessante artikels, al zijn ze voor mij niet altijd even relevant.

    Mich’s rating : **

  • Standaard Marketing & Media bloghttp://www.standaard.be/biz/marketing/

    Naast een online kwaliteitskrant is de website van de Standaard ook een verzamelijk van interessante trendblogs. De Marketing & Media blog bevat heel wat boeiende artikels over sociale media, reclame, marketing, televisie en muziek. Maar om te zeggen dat je via deze blog echt op de hoogte bent de allernieuwste feiten, dat zou overdreven zijn.

    Mich’s rating : ***

  • Talking Heads blog - http://www.talkingheads.be/nl/blog

    Naast een showcase van enkele succescases van Talking Heads ook kritische analyses van nieuwe trends en onderzoeken in verband met sociale media. Ook eigen onderzoek wordt gepubliceerd, zoals bijvoorbeeld de recente analyse van Tweets over populaire Vlaamse TV-programma’s.

    Mich’s rating : ****

  • Techcrunchhttp://techcrunch.com/

    Een van de meest bekende Technology blogs op het web. Techcrunch post vooral over sociale media en innovaties in mobiele technologie. Zeer gevarieerde inhoud, van interviews en opinies tot artikels en onderzoeken die zeker de moeite waard zijn om te volgen.

    Mich’s rating : ****

  • Twitter - http://www.twitter.com

    Okay, okay, ik weet het. Twitter is geen blog… maar wel een geweldige bron van kennis. Volg de juiste mensen (experts, thought leaders, etc.) en je bent automatisch op de hoogte van nieuwe trends of onderzoeken. Blijft voor mij nog steeds één van de belangrijkste kennisbibliotheek.

    Mich’s rating : *****

  • Veldmerkhttp://www.veldmerk.nl/

    Nederlandse blog met de focus vooral op social media marketing voor B2B-bedrijven. Bevat tips en onderzoek rond onder meer social media ROI, strategische planning en implementatie.

    Mich’s rating : *** 

Mocht u toevallig wat tijd op overschot hebben, raad ik u zeker aan eens een kijkje te nemen op deze blogs. Ze hebben mij alleszins geholpen om op korte tijd veel bij te leren over marketing en sociale media.

Je kan eenvoudigweg een aantal blogs op een feedreader zoals Feedly ingeven, zodat je ‘s ochtends snel de nieuwste topics en nieuwsfeiten kan bekijken. Het is alsof je een krant leest, maar wel één die je zelf samenstelt, met enkel de informatie die jij wil lezen. Zeker een aanrader om eens te proberen!

~Mich

2 Responses to “Knowledge and nonsense transfer”


  • Heerlijk toch dat jij zo een praktische lijst op je blog zet en dat ik dan toevallig jouw blog nog eens mag volgen! Dat is natuurlijk wel het nadeel(voor mij dan een voordeel) van op een blog van die nuttige informatie te delen, alleszins, vind ik het heel handig en tof gedaan. Vooral ook jouw persoonlijke rating is leuk. Sociale media heeft zo een belangrijke rol ingenomen, en zelf ben ik er nog niet echt een krak in, dus bij deze heb ik weer wat bijgeleerd.

    ~*Evy*~

  • Michaël Verbeeck

    Dag Evy,

    Bedankt voor je reactie. Eén van de grote sterktes van sociale media (eigenlijk van Web 2.0 in het algemeen) is de mogelijkheid tot kennisdeling, dus ook via deze blog. Het is dus fijn om te horen dat je mijn post leerrijk vond. :)

    Mich

Leave a Reply

You must login to post a comment.