Twitter en Dé Onderwijsdagen 2011

I know. Mijn vorig blogbericht dateert alweer van begin 2010… Mocht de beschikbare tijd gelijk zijn aan de goesting om te bloggen, ‘t zou niet waar geweest zijn. Maar aan Twitter heb ik in 140 karakters een snellere vriend om te delen. (Al kan je je afvragen of er diepgang verloren gaat door louter delen zonder duiden.)

Vanaf nu kan je mijn tweets beter volgen door de Twitter widget rechts. Al kan ik het bloggen af en toe niet laten, getuige mijn gastblog over Dé Onderwijsdagen 2011 – voor een ander ;)

Werken in of aan het systeem?

edchange De vraag en titel van deze blogpost stel ik naar aanleiding van een erg interessante post van George Siemens. Hij geeft het volgens mij enige correcte antwoord: “Perhaps it is time that we turn our attention explicitly to working on, rather than in, the system. Yes, working against a system is difficult. Sometimes even futile. I’m not suggesting that we “fight the man” and organize marches decrying the failure of the system. I’m suggesting something much more subtle: that we no longer allow systems-based arguments and criticism to dampen our creative exploration for what is possible in education.”

Niets aan toe te voegen. Verder en volhardend naar te handelen. U ook?

Lees de volledige blogpost Now that we have selected the curtain colour, let’s build a new house hier.

Mobiele technologie en achterblijvers

bettZelf ga ik niet naar BETT deze keer, maar de hash tag van Engelands grote onderwijstechnologieshow levert interessante impressies op. Mobiel leren lijkt het nieuwe zwart. Dat haalt ook professor Stephen Heppell aan die krachtig uit de hoek komt op BETT, vertelt een tweet me:

Lees ‘Mobiele technologie en achterblijvers’ verder

Manage je digitale identiteit

managedigid_150Er is (alweer) heel wat te doen geweest over het (alweer) gewijzigde privacybeleid van Facebook. FB’s gezicht Zuckerman stelde onlangs gewaagd: “Online privacy is no longer the social norm as users of social networking sites like Facebook become more comfortable sharing information on the Internet.” Wellicht wat kort door de bocht op dit moment. Privacy en sharing kunnen hand in hand gaan, vertelt Sounds of the Bazaar in een korte podcast. Een oproep om de digitale identiteit te leren managen en de controle bij de gebruiker te leggen, klinkt (media)wijs… Beluister de podcast (4’05″).

Siemens over ‘de-school society’

Siemens_150Het valt niet mee om ICT in onderwijs te integreren. Vraag Kijk maar rond.

… Zo zeuren we door. Maar misschien moeten we niet inzetten op het zoveelste ICT-project. Misschien gaat het ondertussen over digitale ‘media’ in plaats van het techneutisch klinkende ICT. Hoewel de elfendertigste didactische fiche en snee gesneden brood commercieel gesmaakt worden in het werkveld, groeit mijn allergische reactie exponentieel en in ‘t kwadraat met de tijd dat we nog langer in dergelijk handelen blijven hangen. Misschien gaat het over onderwijs en opvoeden, in plaats van over ICT.

In onderstaande video vertelt George Siemens over de ontschoolde maatschappij waarbij institutionaliseren geen barrières meer opwerpt voor leren. Of toch? Want alles is gelinkt aan elkaar, zegt de man die het netwerkende leren als eerste de term connectivism meegaf:

Lees ‘Siemens over ‘de-school society’’ verder

Online Educa Berlin: verandering en PLE

OEBlogoDe bedevaart naar Online Educa Berlin zit erop. Meer dan 2000 deelnemers uit 92 verschillende landen waren begin december present op de conferentie waar innovate, share, succeed de kernwoorden waren voor 2009. Hoewel iets lauwer dan de editie van vorig jaar, kon OEB zijn imago als barometer van wat er e-learning- en mediagewijs in onderwijsland speelt, opnieuw waarmaken. Een impressie:

Lees ‘Online Educa Berlin: verandering en PLE’ verder

Radicale ideeën en kleine veranderingen

window on the world_150Twitteren vergt minder tijdsinvestering dan bloggen, stel ik al doende vast. Dat is mooi meegenomen in de aanhoudende oorlog met mijn agenda. Maar soms zijn 140 karakters te weinig om wat te highlighten: blij met de aanzwengelende Edublogpost “Het Onderwijs Moet Veranderen”, herhaal ik hier mijn comment:

Lees ‘Radicale ideeën en kleine veranderingen’ verder

Herstart: (na)zomersprokkels

meisjemetlaptop_150Eind september. Mijn mailbox is al even ontdaan van zomerspam. Knipsels uit de papieren media zijn evenzeer uitgedund tot de meest zinvolle schrijfsels. En ik herinner me een boeiend juli- en augustusarsenaal aan microgeblogde weetjes. Terwijl ik ondertussen meer dan ooit tevoren op media literacy inzet (more to come soon!), lijst ik een gebalde selectie van net- en mediasprokkels op. Meteen de intree van mijn blog in het nieuwe academiejaar.

Lees ‘Herstart: (na)zomersprokkels’ verder

Lonkt Schwarzenegger naar OER?

books_150.jpgGouverneur Schwarzenegger geeft het Californische onderwijs een online zetje, beweert mijn RSS-lezer. Op de nieuwssite van de BBC lees ik dat Schwarzenegger een plan heeft bedacht dat het aantal handboeken in scholen beperkt en het gebruik van online media stimuleert. Of nog: hij heeft een plan bedacht om geld te besparen voor het dichten van een begrotingsgat. Want daar ruikt het naar, gaat het bericht.

Lees ‘Lonkt Schwarzenegger naar OER?’ verder

Mentaliteitswijziging in onderwijs

jan_figel_150.jpgIk was opgetogen toen ik Eurocommissaris Ján Figel’ in Strasbourg hoorde zeggen: “Learning takes place everywhere. Games can help to close the gap between formal and informal learning, between schools and the world outside. (Games in Schools Conference, European Schoolnet, 5 mei 2009 CoE Strasbourg) Hoe treffend is het laatste deel van die uitspraak? Het stemt tot nadenken – dat hoop ik althans.

Lees ‘Mentaliteitswijziging in onderwijs’ verder